Ιστορία σχολείου

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ

Το  σχολείο ιδρύθηκε κατά τα έτη της δουλείας το1878 περίπου, υπό της τότε μικρής Ελληνικής Κοινότητας Γκιουμουλτζίνης  και λειτούργησε ως κοινοτικό.

Τα πρώτα έτη της ιδρύσεώς του λειτούργησε ως μονοτάξιο με τους λίγους μαθητές που μπορούσε να συγκεντρώσει  η ολιγάριθμη τότε Ελληνική κοινότητα.

Οι μαθητές στεγάζονταν σε μια τεράστια αίθουσα  διδασκαλίας κάθονταν δε οκλαδόν στο δάπεδο, ελλείψει θρανίων και δίπλα υπήρχαν δύο δωμάτια που προφανώς εξυπηρετούσαν  τη στέγαση των δασκάλων.

Βορειοδυτικά του Σχολείου επί της σημερινής λεωφόρου  Θ. Σοφούλη  , υπήρχε άλλο διδακτήριο το οποίο κατεδαφίστηκε στο οποίο φοιτούσαν οι μεγάλες τάξεις.

Από το 1900 λειτούργησε ως εξατάξιο Παρθεναγωγείο και πριν την απελευθέρωση του 1920  διαρυθμίσθη και με προσθήκη διαφραγμάτων εσχηματίσθησαν  4 αίθουσες.

Υπήρχαν την εποχή που  συλλέχθηκαν οι μαρτυρίες  εν έτη 1953 εν ζωή Κομοτηναίοι  όπως ο Σταύρος Μαργαριτόπουλος κ.α. οι οποίοι έλαβαν το απολυτήριό από το σχολείο κατά το έτος 1886 και ομολογούν πως εκτός των άλλων μαθημάτων διδάσκονταν  και  άλγεβρα.

Τα 1ο 7/θέσιο Δημοτικό Σχολείο  Κομοτηνής ιδρύθηκε το έτος 1920 ευθύς μετά την απελευθέρωση της Θράκης και λειτούργησε ως 6/θέσιο. Εξυπηρετούσε τους μαθητές των κατοίκων της Κομοτηνής προσφύγων κατά το πλείστον εξ? Ανατολικής Θράκης.

Που στεγάστηκε το 1ο Δ Σ δεν είναι γνωστό ,διότι κάηκαν τα αρχεία του , σύμφωνα όμως με μαρτυρίες και έκθεση που έγραψε και παραμένει στο αρχείο του Σχολείου ο τότε αναπληρωτής του επιθεωρητή κ. Κ. Δούβλης,  εις το παλιό κτίριο παρά του Ναού της Κοιμήσεως της Θεοτόκου επί της οδού Βενιζέλου, όπου και παρέμεινε συστεγαζόμενο με το 7ο Δ Σ  μέχρι της 15ης Ιανουαρίου 1956.

Τέσσερα αυτοκινητιστικά ατυχήματα με θύματα μαθητές ξεσήκωσαν το τοπικό τύπο , ύστερα και από την επιστολή του τότε βουλευτή Ροδόπης κ. Αθανασίου Γ. Στεφάνου προς τον Πρόεδρο Βορείων επαρχιών στις 08-04 1952,για την ασφάλειά τους αλλά και για τις συνθήκες υγιεινής αποφασίστηκε από τις αρμόδιες αρχές η μεταστέγασή του σε άλλο καταλληλότερο και υγιεινότερο κτίριο.

Την λύση του διδακτηριακού προβλήματος ανέλαβε η υπηρεσία εράνου «Πρόνοια συμμοριοπλήκτων» τελούσα υπό την  αιγίδα και υψηλή προστασία  του τέως Βασιλέως Παύλου, που τα χρήματα για την κατασκευή του 1ου Δ Σ εκμαίευσε το ίδιο το σχολείο  ως αντιστάθμιση του σχολικού συγκροτήματος «Τζελάλ Μπαγιάρ» της μουσουλμανικής μειονότητας επί οικοπέδου που παραχώρησε η Δημοτική Αρχή της πόλης, μικρού όμως χωρητικότητας.

Ως Διευθυντής του σχολείου υπηρετεί ο Διδάσκαλος Κωνσταντίνος Δούβλης ο κατά κοινή ομολογία πάντων καλός Ηπειρώτης ,προσέφερε μεγάλη εθνική υπηρεσία εις τη μόλις προ μικρού χρονικού διαστήματος απελευθερωθείσας  Θράκης.

Οι άοκνες ενέργειες αυτού και του διδασκάλου Παναγιώτη Μετσιόπουλου ολοκλήρωσαν την παραχώρηση και άλλου συνεχόμενου οικοπέδου εκτάσεως 1500 τ.μ. που διεκδικούσε όμως  το Γενικό Επιτελείο Στρατού και ένα τμήμα από ιδιώτη κάτοικο Κομοτηνής και η Οικονομική Εφορεία Κομοτηνής.

Τέλος το Γενικό Επιτελείο Στρατού δια της υπ. Αριθ.9134/36/1813/31-01-65 ενέκρινε κατ΄ εξαίρεση τη δωρεά παραχώρηση του διεκδικούμενου χώρου προς τη σχολική εφορεία δια του υπ.αριθ. 452/20-02-1963.

Οι υπόλοιποι προ του τετελεσμένου γεγονότος της περίφραξης όλου του αύλειου από την ίδρυση του σχολική διδακτηρίου το έτος 1955 σιωπηρά ανέχθηκαν την παρούσα κατάσταση . Ο αύλειος Χώρος αυξήθηκε σημαντικά και στο υποβληθέν σχεδιάγραμμα εμφανίζεται να φτάνει 3.464 τ.μ. περίπου.

Το σχολείο προήχθη σε 7/θέσιο δια της υπ.αριθ. 786/66  Β. Δ. στις 21-09-1966 ΦΕΚ 201.

Με άριστες για την εποχή συνθήκες κτιριακέ και διδακτικές εργάζεται με θετική παιδευτική προσπάθεια προς όφελος των 240 μαθητών της τοπικής κοινωνίας και της πατρίδος.

Σήμερα το 1ο Δημοτικό Σχολείο Κομοτηνής θεωρείται το κεντρικότερο σχολείο της πόλης, διατηρεί όλα τα αρχιτεκτονικά στοιχεία κατασκευής του και αποτελεί ένα σύγχρονο και ζωντανό κομμάτι της εκπαιδευτική ζωής της πόλης χτισμένο σε ένα μακραίωνο σημείο του  αναβαθμισμένου ιστορικού κέντρου της, αφού στο προαύλιό του περιλαμβάνεται τμήμα του Βυζαντινού τείχους της πόλης.

Το σχολείο διατηρώντας ατόφια μέχρι σήμερα την κατασκευαστική δομή του αρχικού κτίσματος και μη μπορώντας να γίνουν σ? αυτό διορθωτικές παρεμβάσεις λόγω του αρχαιολογικού ενδιαφέροντος του χώρου στον οποίο βρίσκεται, εκτός από το κλειστό γυμναστήριο που έγινε στο πίσω μέρος του σχολείου τη δεκαετία του 1990, προσπαθεί με δεδομένους αυτού τους περιορισμούς να ανταποκριθεί στις σύγχρονες εκπ/κές ανάγκες.

Είναι 6/θέσιο με περίπου 130 μαθητές οι οποίοι ανέκαθεν προέρχονταν από επαγγελματίες των παράπλευρων εμπορικών δρόμων ή από αστικές οικογένειες του κέντρου τις παλαιότερες δεκαετίες, ενώ σήμερα υπάρχουν συγκεκριμένοι οδοί όπως και στα υπόλοιπα σχολεία που υποδέχονται μαθητές.

Βέβαια σήμερα η διεύρυνση  της αστικοποίησης του πληθυσμού και η εκτίναξη της οικοδομικής δραστηριότητας τα τελευταία χρόνια , φέρνει στο σχολείο μαθητές απ? όλες τις πληθυσμιακές ομάδες του νομού.

Διαθέτει έξι αίθουσες διδασκαλίας, δυο γραφεία για τους εκπαιδευτικούς και το διευθυντή, μια τάξη για ενισχυτική διδασκαλία, μια μικρά αίθουσα υπολογιστών και ένα μικρό κυλικείο.

Το εποπτικό του υλικό συνεχώς εμπλουτίζεται ,όλες οι αίθουσες διαθέτουν υπολογιστή με προτζέκτορα από την πρώιμη εποχή που εμφανίστηκαν οι νέες τεχνολογίες, κ οι εγκαταστάσεις συνεχώς συντηρούνται και αναβαθμίζονται.

Στο σχολείο εκτός από τα βασικά μαθήματα διδάσκονται νέες τεχνολογίες, δεύτερη ξένη γλώσσα,  θεατρική αγωγή, εικαστικά και μουσική.

Κάθε χρόνο εφαρμόζονται προγράμματα αγωγής υγείας, μουσειακής και περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με τελευταία προσπάθεια την απόκτηση και δημιουργία σχολικού λαχανόκηπου.

Συμμετέχει σε ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus, e-twinniuk και έχει λάβει διακρίσεις και στον αθλητικό τομέα.

Το σχολείο θεωρείται προνομιούχο εξαιτίας της μεγάλης αυλής που διαθέτει σαν χώρο παιχνιδιού, χαλάρωσης, αλλά και εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων.

Τέλος οι εκπαιδευτικοί του σχολείου έχοντας συναίσθηση της δυσκολίας και της ευθύνης του έργου τους προσπαθούν  ν΄ ανταπεξέλθουν στις ανάγκες των μαθητών που ως παιδιά του 21ου αιώνα θα κληθούν να αντιμετωπίσουν ραγδαίες κοινωνικές, πολιτισμικές, παγκόσμιες αλλαγές και με την  βοήθεια υποστηρικτηκών δομών (συμβουλευτικής, ψυχοκινωνικής κ.α.) να ανταποκριθούν επαρκέστερα στο έργο τους.

 

Διατελέσαντες Διευθυντές:

Μιτακίδης Δημήτριος        25-08-2006  έως 25-08-2015

Καλτσεράς  Άκης                25-08-2015 έως 25-08 -2017

Αργυρίου Αλέξανδρος       25-08-2017 εως σήμερα